Η εικόνα των εφήβων για τον εαυτό τους και πώς μπορούμε να ενισχύσουμε την αυτοεκτίμησή τους


Η εφηβεία είναι συχνά μια άχαρη περίοδος. Το σώμα αλλάζει, η χροιά της φωνής διαφοροποιείται, το δέρμα μπορεί να εμφανίσει ακμή. Πολλές φορές οι έφηβοι νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και για την εικόνα τους, κάτι που συνδέουν όχι μόνο με την εξωτερική τους εμφάνιση, αλλά και με το πώς τα πηγαίνουν στο σχολείο, με το αν έχουν φίλους και με το πόσους φίλους έχουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το αν πάρουν πολλά ή λίγα likes σε μία ανάρτηση στα social media μπορεί ακόμα και να καθορίσει την διάθεσή τους για μια μέρα ή ακόμα και για μια βδομάδα. Σας ακούγεται παράλογο ή υπερβολικό; Και όμως, συμβαίνει.

Τι μπορούμε να κάνουμε ως γονείς, ώστε τα παιδιά μας να βλέπουν θετικά τον εαυτό τους- κάτι που θα τα βοηθήσει να επιτύχουν πολύ περισσότερα σε όλους τους τομείς από ό,τι αν τον βλέπουν αρνητικά;

  1. Ωθήστε τους εφήβους στον αθλητισμό και την άσκηση. Οποιαδήποτε μορφή εκγύμνασης είναι εξαιρετικά ωφέλιμη, τόσο για την υγεία τους, όσο και για την εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους. Όλοι μας νιώθουμε καλύτερα για τον εαυτό μας όταν γυμναζόμαστε. Νιώθουμε πιο υγιείς και πιο δυνατοί. Επίσης, όταν ασκούμαστε, εκκρίνονται ορμόνες όπως η η β-ενδορφίνη, που βελτιώνει τη διάθεσή μας και δημιουργεί ένα αίσθημα ψυχικής ευφορίας. Έρευνες έχουν δείξει ότι τέτοιες ορμόνες συμβαλλουν ακόμα και στη μείωση της κατάθλιψης. Οπότε, τι καλύτερο από άθληση για τους εφήβους; Σε περίπτωση που επιθυμούν να εγγραφούν σε κάποια ομάδα ή κάποιο σύλλογο, μπορούμε πάντα να τους προτείνουμε μια βόλτα στη φύση ή μια ποδηλατάδα.

  2. Αποφύγετε τις συγκρίσεις. Το να λέμε σε έναν έφηβο «κοίτα ο φίλος σου πόσο καλά τα καταφέρνει στο σχολείο, απορώ εσύ τι κάνεις λάθος!» ή «η αδερφή σου έχει τόσες παρέες, κι εσύ δεν έχεις με ποιον να βγεις το Σάββατο μια βόλτα» δεν βοηθάει ιδιαίτερα. Αντιθέτως, χειροτερεύει την εικόνα που έχει για τον εαυτό του. ΟΙ συγκρίσεις πρέπει να αποφεύγονται, ακόμα και αν γίνονται ασυναίσθητα.

  3. Εστιάσετε στα ταλέντα και στις κλίσεις τους. Ένας έφηβος που δεν τα πηγαίνει καλά στο σχολείο ενώ προσπαθεί, πολύ πιθανώς έχει κάποια ανεκμετάλλευτη κλίση. Συχνά τα άτομα που έχουν καλλοτεχνική φλέβα δυσκολεύονται στο σχολείο. Μπορεί επίσης να είναι καλός αθλητής ή να του αρέσει να φτιάχνει γλυκά. Συζητήστε με τα παιδιά για το τι τους αρέσει, τι τα ενδιαφέρει και τι όχι. Η εφηβεία είναι η περίοδος που αρχίζουν να ανακαλύπτουν τον εαυτό τους. Βρίσκοντας τι τους αρέσει και σε τι είναι καλοί βοηθά τους εφήβους να εστιάσουν σε δραστηριότητες που σχετίζονται με τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις τους, και αυτό ενισχύει την αυτοεκτίμησή τους.

  4. Βοηθήστε τους να αποδεχτούν τον εαυτό τους και τα λάθη τους. Όλοι κάνουμε λάθη και κανείς δεν είναι τέλειος. Το άγχος για τις σχολικές επιδόσεις και την κοινωνική αποδοχή είναι ιδιαίτερα αυξημένο στους εφήβους. Ο καθένας μας είναι διαφορετικός, όμως όλοι μας κάνουμε λάθη. Αυτό που ξεχνάμε ίσως ως γονείς είναι να υπενθυμίζουμε στα παδιά μας ότι τα αγαπάμε όπως είναι και ό,τι κι αν συμβεί. Και πως τα λάθη είναι μέσα στη διαδικασία της μάθησης και της αυτοβελτίωσης. Μήπως κι εμείς δεν έχουμε κάνει αρκετά; Το θέμα είναι να μαθαίνουμε από αυτά και να προχωράμε παρακάτω.

  5. Προτείνετε στους εφήβους μια δραστηριότητα που έχει σχέση με το να βοηθούν άλλους. Έχει αποδειχθεί ότι όταν βοηθάμε τους άλλους, νιώθουμε πολύ καλύτερα για τον εαυτό μας. Είτε πρόκειται για οργανωμένο εθελοντισμό, είτε για απλές καθημερινές πράξεις, το αίσθημα της προσφοράς δημιουργεί ένα συναίσθημα «ανύψωσης» για το άτομο που προσφέρει. Όταν οι έφηβοι εμπλέκονται σε δραστηριότητες που σχετίζονται με την κοινωνική προσφορά, νιώθουν σημαντικοί και συχνά βρίσκουν σκοπό και νόημα στα δύσκολα χρόνια της εφηβείας. Προτείνετέ τους την ενασχόληση με μια τέτοια δραστηριότητα, αφήστε τους, όμως, να διαλέξουν μόνοι τους ποια και πόσο χρόνο θα της αφιερώσουν.

Συνολικά, οι έφηβοι έχουν ανάγκη την διακριτική παρουσία μας. Είναι σημαντικό να νιώθουν ότι είμαστε εκεί, ότι τους στηρίζουμε και ότι τους βλέπουμε θετικά. Η αυτοεκτίμησή τους σχετίζεται άμεσα με το πώς νιώθουν ότι τους βλέπουμε εμείς, όσο κι αν εμείς πιστεύουμε ότι η γνώμη μας δε μετράει.

Featured Posts
Recent Posts